Klassen fick brev en dag i våras. Det kom ett brev,,,, Barnen arbetade intensivt med att bygga upp sitt bostadsområde som de ville ha det.
Det nya bostadsområdet Rosentorp.
Det ska vara många träd och mycket gräsmattor.
Bilar ska det också få finnas, men inte så många vägar. Notera de tre papperskorgarna. Det ska vara rent och snyggt i Rosentorp!
Vi måste få el någonstans ifrån också. De flesta barn satsade på vindkraftverk. I bakgrunden syns också ett vattenkraftverk.
Kyrkor finns det också i Rosentorp.
Förskolor, skolor och affärer, förstås.
Några tyckte att solceller på hustaken var en bra idé.
Medan Aini och Larsa bygger ett kärnkraftverk.
Ur kursplanen i samhällsorienterande ämnen:
Eleven beskriver hur olika handlingar i vardagen kan påverka miljön, och ger utifrån detta förslag på hur man kan bidra till hållbar utveckling.
Eleven anger några viktiga samhällsfunktioner, och ger exempel på yrken och verksamheter i närområdet.
Eleven kan utifrån närområdet beskriva hur naturen och miljön kan påverka var människor bor och arbetar.
3 kommentarer:
jag tycker att det är fint.
Vad duktiga ni är!
Om jag var en liten minigubbe så skulle jag gärna bo i ert Rosentorp!
/ Emma
(Jespers mamma)
Hej Klass 2A vad fint ni har byggt rosentorp! det är ju hus bilar olika saker Hälsningar Antonio som går i Klass 2A
Skicka en kommentar